Постинг
15.01.2013 08:47 -
Кратка история на /не/българските девизи
Всеки от нас още от малък научава за лозунга на въстаниците „Свобода или смърт” и девиза, изписан и на сградата на Народното събрание, „Съединението прави силата”. Но макар и тясно свързани с новата ни история тези фрази имат своята дълга и забулена в миналото история.
Свобода или смърт
Няма българин, който да не виждал знамената от Априлското въстание през 1876 г. с извезаната фраза „Свобода или смърт”. Но откъде се появява там? Наша хрумка ли е, или е заемка от други? За първи път изразът „Свобода или смърт” се среща в поемата „Горски пътник” на Георги Сава Раковски от 1857 г.: „Златна зелена светла хоръгва//С’ една странъ „Свобод’ или смърт!!!”//Страшны вид лъвов изобразява// С’ друга странъ „Бог с’ нами напред!!!”
Най-вероятно е зает от популярния лозунг от гръцката борба за освобождение от 1820 г., който по-късно става и национален девиз на Гърция. Нещо повече – гърците приемат, че деветте ивици на знамето им символизират деветте срички на фразата – на гръцки Eleftheria i thanatos.
Но тази фраза не е и гръцка – те също я заемат. Възможно е да идва от вестника на френския революционер и публицист Камий Демулен. Първият брой на „Le Vieux Cordelier” („Старият кордилиер”) от 5 декември 1793 г. носи заглавието „Vivre Libre ou Mourir” (Живей свободен или умри). По това време и прословутият лозунг, приписван на Антоан Франсоа Моморо, „Свобода, равенство, братство” е четирисъставен – „Свобода, равенство, братство или смърт”. По-късно обаче думата „смърт” отпада заради асоциациите с якобинския терор.
По-вероятно обаче е фразата да вдъхновена от финала на прословутата реч на Патрик Хенри – политик и губернатор на Вирджиния, произнесена в Ричмонд на 23 март 1775 г. „Дайте ми свобода или ми дайте смърт” (Give me Liberty, or give me Death!). Любопитно е, че самата реч е публикувана чак през 1816 г. от юриста Уилям Уърт – 17 години след смъртта на Хенри. Поради това има немалко съмнения дали наистина Хенри е произнесъл тази фраза, или е добавена като ефектен финал от самия Уърт. От друга страна, през 1775 г. фразата „Свобода или смърт” се появява за първи път и върху знаме – това на минитмъните от Кулпепър, Вирджиния през 1775 г.
Корените на фразата „Свобода или смърт” обаче като че отиват още по-далеч в годините. Някои учени предполагат, че изразът от речта на Хенри може да е парафраза на реплика от пиесата „Катон” на английския писател и политик Джоузеф Адисън, създадена през 1713 г.: „Не е време да се говори за каквото и да е друго освен за окови и завоевания, свобода или смърт?” (действие II, картина 4). Тази пиеса е била популярна тогава и е била позната на дейците от американската война за независимост. А само година след появата й – през 1714 г., Барселона е обсадена от испанския крал Филип V. Защитниците на града издигат черно знаме с надписа „Viurem lliures o morirem” (Ще живеем свободни или ще умрем).
Иронично е, че подобен е и девизът на тези, срещу които са се бунтували българите – по време на войната за независимост 1919-1923 г. турското съпротивително движение издига лозунга „Ya istiklal ya ?l?m” – „Независимост или смърт”.
Съединението прави силата
Националният ни девиз се появява малко след освобождението на България през 1878 г. Още в първите пробни монети, отсечени през 1880 г. от английската фирма „Ралф Хийтин и синове” на гърба е изобразен герб с надпис „Съединението прави силата”. Това става по силата на „Закон за правото за резание монети в Княжеството” от 1880 г., където в чл. 8 е записано „...На другата страна на опакото те (монетите) ще показват стойността на монетата и отдолу леточисленето, всред венец от житни класове, ружеви цветове и дафинови листове, и отдолу една лента, на която ще бъде написано: Съединението прави силата”. Тази лента е добавена по предложение на младия депутат от Либералната партия Стефан Стамболов. Още тогава той предлага тази лента да стане и част от герба, но това първоначално не се осъществява.
В същото време авторът на монетите е гравирал и герб, наподобяващ на белгийския, с буквален превод на техния девиз „L"Union fait la force” (Съединението прави силата) . Вероятно е следвана аналогията с конституцията, която също е създавана по образец на белгийската. Въпреки че девизът се среща в различни варианти на герба в следосвобожденските години, официално е част от него през 1927 г.
В герба на Белгия пък този девиз се появява след революцията от 1830 г., когато южните провинции на Нидерландия се отцепват и образуват държавата Кралство Белгия. А самите белгийци го вземат от... холандците. Първите провинции, които по-късно започват 80-годишна борба за независимост и стават основа на Нидерландската република, го възприемат в далечната 1568 г. и той остава техен девиз по падането им под властта на император Наполеон I през 1795 г. г. За първи път при тях се среща в книга с пословици от 1550 г. В нидерландския вариант той е на латински език: „concordia res parvae crescunt” и се появява и на нидерланските монети – след 1586 г.
Този израз обаче е много, много по-стар. За първи път може да бъде открит в съчинението на римския историк и писател Салустий от I век пр.Хр. „Югуртинската война” (Bellum Iugurthinum). В 10 глава той пише: „...Nam concordia paruae res crescunt, discordia maximae dilabuntur...” (Защото малките работи се създават със съгласие, а големите пропадат от несъгласие).
„Съединението прави силата” освен като девиз извиква на живот и една изключително популярна легенда, която с годините неусетно се превръща едва ли не в историческо събитие – за заветът на хан Кубрат към неговите синове.
Снопът пръчки
Тази история е изключително популярна у нас и едва ли има учебник за началното училище, където да не е разказана, или пък да не е илюстрирана с прословутата картина от 1926 г. на Димитър Гюдженов „Заветът на кан Кубрата”. Само дето това е измислица, в която се смесват различни сюжети. За първи път се появява в „Кратък учебник върху българската история, от най-старо време и до днес”, издаден в Пловдив през 1882 г. Негов съставител е Стефан Савов Бобчев, който именно и вмъква този сюжет. Той изрично пише, че учебникът е създаден по историята на Константин Иречек, но „внесъл малко ново нещо от себе си, тъй като е имал пред вид, че пише учебник, а не историческо изследване”.
В наличните извори обаче такава история с хан Кубрат няма. Едно от най-ранните споменавания за него е „Хронография” на Теофан Изповедник от IX век, където ханът завещава на своите петима синове да не се разделят и да пазят държавата силна. Същата история описва и патриарх Никифор. Всички, които по-късно пресъздават този момент от българската история, не споменават нищо за сноп пръчки. Откъде се е появила там?
Отговорът като че ли се крие в ... „Рибния буквар” на Петър Берон. Там е разказана притчата „Братска любов” – за царя на скитите Скилур и неговите 80 сина, но снопът пръчки там е копия (маждраци). Същата история е разказана и в „Славеноболгарское детоводство за малките деца” на Неофит Бозвели и Емануил Васкидович от 1835 г., само че копията вече са пръчки. И тъй като нерядко прабългарите са били отъждествявани със скитите, вероятно С.С. Бобчев е решил, че е приемливо да смеси легендата с историята.
Тази легенда обаче е много, много по-стара. Историкът Плутарх от I. в. сл.Хр. в произведението си „Изречения на царе и пълководци” пише за Скилур и неговите 80 синове, където пресъздава този сюжет – бащата кара синовете си да пречупят сноп стрели. Но историята има още по-стар източник в миналото и нищо чудно и самият Плутарх да я е заел оттам. И така достигаме като че ли до първоизточника, а това са басните на Езоп. Легендарният роб баснописец се предполага, че е живял през V век пр. Хр. И една от неговите басни съдържа именно търсения от нас сюжет – „Несговорните деца на земеделеца”. В нея старият човек иска от синовете си да счупят сноп пръчки и след като не успяват той им дава да опитат да ги счупят поединично. Така им показва защо трябва да са сговорни и да бъдат винаги заедно.
Илюстрации
01 – Знаме на панагюрските въстаници, ушито от Райна Княгиня
02 – Знаме на гръцките въстаници
03 – Първият брой на „Le Vieux Cordelier” на Камий Демулен
04 – Първоначалният вариант на лозунга на Антоан Франсоа Моморо
05 – Знамето на минитмъните от Кулпепър от 1775 г.
06 – Знамето на защитниците на Барселона от 1714 г.
07 – Гербът на Белгия (вляво) и стар герб на Нидерландия.
08 – Пробните монети от 10 сантима – 1880 г.
09 – Картината на Димитър Гюдженов „Заветът на кан Кубрата”
10 – Илюстрация към баснята на Езоп от Уолтър Крейн, 1887 г.
Свобода или смърт
Няма българин, който да не виждал знамената от Априлското въстание през 1876 г. с извезаната фраза „Свобода или смърт”. Но откъде се появява там? Наша хрумка ли е, или е заемка от други? За първи път изразът „Свобода или смърт” се среща в поемата „Горски пътник” на Георги Сава Раковски от 1857 г.: „Златна зелена светла хоръгва//С’ една странъ „Свобод’ или смърт!!!”//Страшны вид лъвов изобразява// С’ друга странъ „Бог с’ нами напред!!!”
Най-вероятно е зает от популярния лозунг от гръцката борба за освобождение от 1820 г., който по-късно става и национален девиз на Гърция. Нещо повече – гърците приемат, че деветте ивици на знамето им символизират деветте срички на фразата – на гръцки Eleftheria i thanatos.
Но тази фраза не е и гръцка – те също я заемат. Възможно е да идва от вестника на френския революционер и публицист Камий Демулен. Първият брой на „Le Vieux Cordelier” („Старият кордилиер”) от 5 декември 1793 г. носи заглавието „Vivre Libre ou Mourir” (Живей свободен или умри). По това време и прословутият лозунг, приписван на Антоан Франсоа Моморо, „Свобода, равенство, братство” е четирисъставен – „Свобода, равенство, братство или смърт”. По-късно обаче думата „смърт” отпада заради асоциациите с якобинския терор.
По-вероятно обаче е фразата да вдъхновена от финала на прословутата реч на Патрик Хенри – политик и губернатор на Вирджиния, произнесена в Ричмонд на 23 март 1775 г. „Дайте ми свобода или ми дайте смърт” (Give me Liberty, or give me Death!). Любопитно е, че самата реч е публикувана чак през 1816 г. от юриста Уилям Уърт – 17 години след смъртта на Хенри. Поради това има немалко съмнения дали наистина Хенри е произнесъл тази фраза, или е добавена като ефектен финал от самия Уърт. От друга страна, през 1775 г. фразата „Свобода или смърт” се появява за първи път и върху знаме – това на минитмъните от Кулпепър, Вирджиния през 1775 г.
Корените на фразата „Свобода или смърт” обаче като че отиват още по-далеч в годините. Някои учени предполагат, че изразът от речта на Хенри може да е парафраза на реплика от пиесата „Катон” на английския писател и политик Джоузеф Адисън, създадена през 1713 г.: „Не е време да се говори за каквото и да е друго освен за окови и завоевания, свобода или смърт?” (действие II, картина 4). Тази пиеса е била популярна тогава и е била позната на дейците от американската война за независимост. А само година след появата й – през 1714 г., Барселона е обсадена от испанския крал Филип V. Защитниците на града издигат черно знаме с надписа „Viurem lliures o morirem” (Ще живеем свободни или ще умрем).
Иронично е, че подобен е и девизът на тези, срещу които са се бунтували българите – по време на войната за независимост 1919-1923 г. турското съпротивително движение издига лозунга „Ya istiklal ya ?l?m” – „Независимост или смърт”.
Съединението прави силата
Националният ни девиз се появява малко след освобождението на България през 1878 г. Още в първите пробни монети, отсечени през 1880 г. от английската фирма „Ралф Хийтин и синове” на гърба е изобразен герб с надпис „Съединението прави силата”. Това става по силата на „Закон за правото за резание монети в Княжеството” от 1880 г., където в чл. 8 е записано „...На другата страна на опакото те (монетите) ще показват стойността на монетата и отдолу леточисленето, всред венец от житни класове, ружеви цветове и дафинови листове, и отдолу една лента, на която ще бъде написано: Съединението прави силата”. Тази лента е добавена по предложение на младия депутат от Либералната партия Стефан Стамболов. Още тогава той предлага тази лента да стане и част от герба, но това първоначално не се осъществява.
В същото време авторът на монетите е гравирал и герб, наподобяващ на белгийския, с буквален превод на техния девиз „L"Union fait la force” (Съединението прави силата) . Вероятно е следвана аналогията с конституцията, която също е създавана по образец на белгийската. Въпреки че девизът се среща в различни варианти на герба в следосвобожденските години, официално е част от него през 1927 г.
В герба на Белгия пък този девиз се появява след революцията от 1830 г., когато южните провинции на Нидерландия се отцепват и образуват държавата Кралство Белгия. А самите белгийци го вземат от... холандците. Първите провинции, които по-късно започват 80-годишна борба за независимост и стават основа на Нидерландската република, го възприемат в далечната 1568 г. и той остава техен девиз по падането им под властта на император Наполеон I през 1795 г. г. За първи път при тях се среща в книга с пословици от 1550 г. В нидерландския вариант той е на латински език: „concordia res parvae crescunt” и се появява и на нидерланските монети – след 1586 г.
Този израз обаче е много, много по-стар. За първи път може да бъде открит в съчинението на римския историк и писател Салустий от I век пр.Хр. „Югуртинската война” (Bellum Iugurthinum). В 10 глава той пише: „...Nam concordia paruae res crescunt, discordia maximae dilabuntur...” (Защото малките работи се създават със съгласие, а големите пропадат от несъгласие).
„Съединението прави силата” освен като девиз извиква на живот и една изключително популярна легенда, която с годините неусетно се превръща едва ли не в историческо събитие – за заветът на хан Кубрат към неговите синове.
Снопът пръчки
Тази история е изключително популярна у нас и едва ли има учебник за началното училище, където да не е разказана, или пък да не е илюстрирана с прословутата картина от 1926 г. на Димитър Гюдженов „Заветът на кан Кубрата”. Само дето това е измислица, в която се смесват различни сюжети. За първи път се появява в „Кратък учебник върху българската история, от най-старо време и до днес”, издаден в Пловдив през 1882 г. Негов съставител е Стефан Савов Бобчев, който именно и вмъква този сюжет. Той изрично пише, че учебникът е създаден по историята на Константин Иречек, но „внесъл малко ново нещо от себе си, тъй като е имал пред вид, че пише учебник, а не историческо изследване”.
В наличните извори обаче такава история с хан Кубрат няма. Едно от най-ранните споменавания за него е „Хронография” на Теофан Изповедник от IX век, където ханът завещава на своите петима синове да не се разделят и да пазят държавата силна. Същата история описва и патриарх Никифор. Всички, които по-късно пресъздават този момент от българската история, не споменават нищо за сноп пръчки. Откъде се е появила там?
Отговорът като че ли се крие в ... „Рибния буквар” на Петър Берон. Там е разказана притчата „Братска любов” – за царя на скитите Скилур и неговите 80 сина, но снопът пръчки там е копия (маждраци). Същата история е разказана и в „Славеноболгарское детоводство за малките деца” на Неофит Бозвели и Емануил Васкидович от 1835 г., само че копията вече са пръчки. И тъй като нерядко прабългарите са били отъждествявани със скитите, вероятно С.С. Бобчев е решил, че е приемливо да смеси легендата с историята.
Тази легенда обаче е много, много по-стара. Историкът Плутарх от I. в. сл.Хр. в произведението си „Изречения на царе и пълководци” пише за Скилур и неговите 80 синове, където пресъздава този сюжет – бащата кара синовете си да пречупят сноп стрели. Но историята има още по-стар източник в миналото и нищо чудно и самият Плутарх да я е заел оттам. И така достигаме като че ли до първоизточника, а това са басните на Езоп. Легендарният роб баснописец се предполага, че е живял през V век пр. Хр. И една от неговите басни съдържа именно търсения от нас сюжет – „Несговорните деца на земеделеца”. В нея старият човек иска от синовете си да счупят сноп пръчки и след като не успяват той им дава да опитат да ги счупят поединично. Така им показва защо трябва да са сговорни и да бъдат винаги заедно.
Илюстрации
01 – Знаме на панагюрските въстаници, ушито от Райна Княгиня
02 – Знаме на гръцките въстаници
03 – Първият брой на „Le Vieux Cordelier” на Камий Демулен
04 – Първоначалният вариант на лозунга на Антоан Франсоа Моморо
05 – Знамето на минитмъните от Кулпепър от 1775 г.
06 – Знамето на защитниците на Барселона от 1714 г.
07 – Гербът на Белгия (вляво) и стар герб на Нидерландия.
08 – Пробните монети от 10 сантима – 1880 г.
09 – Картината на Димитър Гюдженов „Заветът на кан Кубрата”
10 – Илюстрация към баснята на Езоп от Уолтър Крейн, 1887 г.
На днешния ден, САЩ извършиха недомашно ...
Добрият вампир
Американските католически епископи подкр...
Добрият вампир
Американските католически епископи подкр...
господин Ников! Този материал спокойно може да влезе в учебниците по история.
цитирайЗа съединението и силата - БЪЛГАРСКИ девиз е НО за предците ни се пише и говори като за ПРАбългари, като с тази дума се прекратява връзката между нас и предците ни и не се споменава името им - БРИГИТЕ.
http://balkan1.blog.bg/history/2012/12/15/tuk-sme-si-ot-vreme-ono-i-sme-nai-drevniiat-narod-na-zemiata.1031510
Споменаваният сноп пръчки е по малък от СНОП класове от жито и по точно става въпрос за ФАША - колкото можеш да хванеш с една ръка - мярка за количество.В тази дума е и коренът на думата ФАШИЗЪМ споменат в Италия НО за това може и да не знаят самите италианци, тъй като тази дума сигурно е останала от алцековите българи -
http://balkan1.blog.bg/politika/2010/08/13/svastikata.590601
цитирайhttp://balkan1.blog.bg/history/2012/12/15/tuk-sme-si-ot-vreme-ono-i-sme-nai-drevniiat-narod-na-zemiata.1031510
Споменаваният сноп пръчки е по малък от СНОП класове от жито и по точно става въпрос за ФАША - колкото можеш да хванеш с една ръка - мярка за количество.В тази дума е и коренът на думата ФАШИЗЪМ споменат в Италия НО за това може и да не знаят самите италианци, тъй като тази дума сигурно е останала от алцековите българи -
http://balkan1.blog.bg/politika/2010/08/13/svastikata.590601
Търсене
Блогрол
1. Блогът за предпечат, реклама и още нещо
2. Изгубената България
3. Блогът "Стара София"
4. Безхаберие - сайтът за София, каквато не бива да остане
5. Форум "Бойна слава"
6. Манлихер - българската военна история
7. Блогът на Сула - за рекламата с чук в ръката
8. Иван Бедров - някои мисли и други интересни неща
9. Комитата и Стойчо
10. Пътуване до... - блогът на Стойчо Димитров и Комитата
11. Записки на реформиста - блогът на Радан Кънев
12. в. Капитал
13. БГ История
14. Блогът на Темплар
15. Блогът на Иво Беров
16. Индигово - пространство за духовност
17. Книголандия
2. Изгубената България
3. Блогът "Стара София"
4. Безхаберие - сайтът за София, каквато не бива да остане
5. Форум "Бойна слава"
6. Манлихер - българската военна история
7. Блогът на Сула - за рекламата с чук в ръката
8. Иван Бедров - някои мисли и други интересни неща
9. Комитата и Стойчо
10. Пътуване до... - блогът на Стойчо Димитров и Комитата
11. Записки на реформиста - блогът на Радан Кънев
12. в. Капитал
13. БГ История
14. Блогът на Темплар
15. Блогът на Иво Беров
16. Индигово - пространство за духовност
17. Книголандия