Някои градски легенди са толкова жизнени, че никакви научни доказателства не могат да ги унищожат
Третият най-добър начин да разпалите пламъка на конспирацията, е да кажете, че говорите само хипотетично.
Вторият най-добър начин е да заявите недвусмислено, че дадена практика не е политиката на правителството.
А най-добрият начин е да кажете, че сте проучили притесненията на хората и сте открили, че те са безпочвени.
Кейти Хийни
Теориите за световни заговори срещу обществото не са от вчера. Мистификациите и откровените фалшификати като „Мъдреците от Цион” винаги са намирали радушен прием сред определени прослойки особено във времена на кризи и несигурност в обществото. В последните години благодарение на интернет и социалните медии една нова мания се разпространи като горски пожар и измести историите за Ротшилд и марсианците – химикалите, с които ни пръскат от самолети - прословутите „кемтрейлс”
Всичко започва съвсем невинно на 17 юни 1996 г., когато от Американския университет за военно въздухоплаване публикуват научен доклад, озаглавен „Климатът като умножител на силата: контролиране на времето през 2025 г.”, в който се разиграват ситуации при които ВВС могат да манипулират и управляват климата. Макар екипът да заявява ясно, че са описани напълно хипотетични сценарии и че това е гледната точка на авторите и тя няма нищо общо нито с политиката на американските ВВС, нито на правителството, духът е изпуснат от бутилката. Комбинацията от амбициозни журналисти, политици популисти и лековерни граждани води до бързо разрастване на слуховете. А и опасенията не са напълно безпочвени – американската бойна авиация използва във Виетнам през 1962-1971 г. хербициди дефолианти като „Ейджънт ориндж”, „Ейджънт блу”, Ейджънт уайт” и др., за да обезлистява джунглите с цел по-лесното откриване на вражески позиции. Пак по същото време е провеждана и секретната операция „Попай” под мотото „Правете кал, а не война”, при която самолети разпръскват сребърен и оловен йодид в атмосферата с цел образуване на дъждовни облаци и удължаване на мусонния сезон.
Първи в надпреварата за кемтрейлс са жителите на малкото канадско градче Еспаньола, които се притесняват, че прелитащите американски самолети цистерни КС-135 разпръскват вредни химикали над тях. Зачестяват оплакванията, че вследствие от тях хората чувстват замайване, внезапна отпадналост, главоболие, астматични пристъпи, болки в ставите и признаци за грипно заболяване. От това се възползва представителят на лявоцентристката Нова демократическа партия Гордън Ърл, който на 18 ноември 1998 г. представя пред парламента петиция за спирането на „вредната програма”. В нея се казва: „Над 500 жители на Еспаньола са подписали петицията с нарастваща загриженост от възможното участие на правителството в използването на самолети за разпръскване на аерозоли. Те са открили следи от алуминий и кварц в твърдите частици и водните проби. Техните притеснения в съчетание с нарасналите респираторни заболявания изискват ясни отговори от правитеството.” В петицията се настоява държвата да отмени всякакви разрешения на канадски или чужди самолети да разпръскват аерозоли без информираното съгласие на гражданите.
Огънят се доразпалва и от известни американски радиоводещи като Артър Бел, Джордж Нори, Джеф Ренс, които дебатират възможните хипотези за какво точно са прословутите следи, които получават името кемтрейлс – съкращение от chemical trails (химически следи).
Според една от теориите това е евтина комуникационна система по подобие на индианските димни сигнали. Според друга с помощта на аерозолите може да се манипулира съзнанието на хората. А според трета, която е и най-често срещана, аерозолите служат за промяна на климата.
В интернет започват да се разпространяват всевъзможни „доказателства” за утройства, монтирани на самолети, за разпръскване на вещества над населението. Сред най-популярните са снимките на цистерни или варели във вътрешността на пътнически самолети, пълни с „неизвестно вещество”. Впоследствие се оказва, че това са снимки от изпитания на пътнически самолети, а съдовете са пълни с вода, като с многобройните маркучи се изпомпва вода между отделните елементи, за да се имитира движението на пътниците в самолета.
На други фотографии се вижда, че от самолета се отделят повече следи, отколкото са двигателите. Оказва се, че това са кадри от изпитания за завихрянията след самолетите, а отделяното „вещество” е... вода. Тя се използва и от самолетите с монтирани на опашката странни разпръсквачи, които са сред любимите доказателства на феновете на теорията за кемтрейлс. Странните устройства обаче имат просто обяснение – с тях се провеждат изследвания за обледеняването на самолетите на голяма височина.
Като доказателства за употребата на кемтрейлс се използват дори и самолети, който наистина служат за разпръскване, но на безобидния сребърен йодид, който отдавна се използва за борба с градушктите, а в Русия и Китай с негова помощ се осигурява безоблачно време при официални събития, като парадът на 9 май в Москва или откирването на лятната олимпиада в Пекин.
Съществуват и явни опити за фалшификати по темата – като станалата през 2014 г. изключително популярна снимка на бордното табло на Embraer ERJ 145 с превключвател за пускане на кемтрейлс. И въпреки че на оригиналното табло няма нищо такова и до днес мнозина са убедени в истинността на майсторски „пипнатата” снимка.
Кемтрейл се използват за удари под пояса и в политическата борба. На 15 февруари тази година сайтът Nevada County Scooper публикува материал за посещението на кандидата за президентска номинация на демократите Бърни Сандърс, в който се твърди, че той ще настоява за реформиране на програмата за кемтрейлс, която да бъде екологично ориентирана. В речта си той бил казал че: „нашето правителство продължава да разпръсква кемтрейлс над гражданите си, като трови населението и променя климата”, добавяйки: „унищожаването на почвата от покритите с наноалуминий частици от фибростъкло трябва да бъде прекратено, а вместо него може да се използва отровата от кобри, която да се доставя от ферми в Индия”. Материалът е сатира, каквито често се появяват в сайтове като The Onion или българския му еквидалент Бъзиклийкс, но това не попречи на бързото му разпространение сред почитателите на теориите за конспирация.
Разбира се, истинските научни разработки за контрол и манипулация на климата продължават и днес. Вероятно в недалечното бъдеще ще можем с лекота да разгонваме или образуваме облаци с едно поръсване. Но поне засега това, което виждаме горе на небето са следи от въглероден диоксид и водни капчици.
Какво представляват следите?
Учените наричат следите, оставяни от самолетите, „контрейлс” – съкращение от condensation trails – кондензационни (инверсионни) следи. И за тяхната поява имат съвсем просто обяснение. Когато самолетите летят на голяма височина, температурата на въздуха спада до -40 - -50 градуса. Достатъчно е и малко влага, за да се насити въздухът до 100% влажност. Така от влагата, отделяна от изгорелите газове на самолетните турбини заедно с частици от същите тези газове се образуват водни капки. От ниската температура те бързо се превръщат в ледени кристалчета, които, поради голямото си количество, са видими с просто око от земята. Когато влажността на въздуха е по-голяма, тогава и следите се разсейват по-бавно.
Снимки към текста:
1. Реактивен Б-47, използващ ракетни ускорители при излитане
2. Американски самолети, пръскащи с „Ейджънт ориндж” във Виетнам
3. Изпитания на самолет с водни контейнери
4. Изследвания на въздушните завихряния
5. Изследване на обледяването
6. Самолет с фабрично монтирано устройство за разпръскване на сребърен йодид
7. Фалшивият превключвател за кемтрейлс
8. Илюстрация на Nevada County Scooper към „речта” на Бърни Сандърс
9. Реактивен самолет, оставящ кондензационни следи (contrails) след себе си
Температурни аномалии за януари, февруар...
Химически следи - София - 22-ри и 23-ти ...
Около разгологъзените младежи се струпват десетки сеирджии, които се наслаждават на прелюбопитната гледка. Идва линейка и санитарите, прикривайки голотиите на заклещените младежи с одеала, с 300 зора успели да ги качат на линейката.
И тази лакърдия се разправяше години наред... Досущ като шантавата история с кемтрейлс...
2. Изгубената България
3. Блогът "Стара София"
4. Безхаберие - сайтът за София, каквато не бива да остане
5. Форум "Бойна слава"
6. Манлихер - българската военна история
7. Блогът на Сула - за рекламата с чук в ръката
8. Иван Бедров - някои мисли и други интересни неща
9. Комитата и Стойчо
10. Пътуване до... - блогът на Стойчо Димитров и Комитата
11. Записки на реформиста - блогът на Радан Кънев
12. в. Капитал
13. БГ История
14. Блогът на Темплар
15. Блогът на Иво Беров
16. Индигово - пространство за духовност
17. Книголандия