Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.03.2015 08:46 - Видя ли тази снимка?!
Автор: photonik Категория: Други   
Прочетен: 6360 Коментари: 0 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

„Що е истина?” бил въпросът на Пилат Понтийски към Иисус Христос. „Що е истина?” питаме се и днес, когато сме залети от тонове информация от телевизия, радио, преса, социални медии. Днес, благодарение на интернет, информацията достига за секунди до милиарди, но заедно с информираността, нараства и объркването ни. Нерядко текстове или снимки, които се разпространяват със скороста на горски пожар из мрежата, а оттам и в масмедиите, се оказват лъжливи. Понякога това могат да са просто артистични експерименти или пък опити за забава, но се срещат и преднамерени филшфикати. Лошото в случая е, че дори и да бъде открит и обяснен първоизточникът, те са репродуцирани толкова пъти, че започват да битуват като истина. По ирония на съдбата точно както изразът „Ако повтаряте една лъжа достатъчно често, хората ще й повярват” се приписва на Йозеф Гьобелс, но никой досега не го е открил доказателство, че го е казвал. А ето и наколко примера за вирусните лъжи, бродещи из интернет.

 Мерилин Монро и JFK

Отношенията между американския президент Джон Кенеди и актрисата Мерилин Монро винаги са разпалвали въбражението на публиката. Независимо дали ги описват като невинен флирт, или бурна сексуална афера, едно е категорично ясно досега – няма снимкови доказателства да са оставали насаме. А папарашките фотографии, показващи интимни прегръдки между двамата, са... артистично хрумване от 2000 г. на британската фотографка Алисън Джаксън. Тя е майстор на редица снимки, показващи известни лица в необичайни ситуации – британската кралица в тоалетната, Джордж Буш с кубчето на Рубик, Елтън Джон, правещ си клизма и т.н. За тях тя използва дубльори - артисти, приличащи на оригиналите. Самата Алисън казва за работите си: „Впечатлена съм от това как нещо, което мислите за истина, не е задължително да бъде истина. Апаратът може да лъже и го прави много, много лесно, като масово бомбардира с изображения, за да казва неистини”.
imageimage

 Сирийското сираче

Една трогателна снимка от гражданската война в Сирия се превърна в символ на ужасите на кръвопролитията в страната – сираче, което спи между гробовете на родителите си. Но уви, оказа се също артистичен акт. Дело е на 25-годишния саудитски фотограф Абзул Азиз ал-Отаиби. Снимката е направена край град Янбу, Саудитска Арабия, а момчето е малкият племенник на фотографа. Самите гробове са купчина камъни, струпани специално за случая. След фотосесията Абдул Азиз качва снимката в своя Фейсбук профил като част от свой арт проект. Изрично отбелязва, че това не е в Сирия, дори публикува и снимката на усмихнатото момче и цялата история около снимките. Първоначално няма голям отзвук, но когато това изображение е качено в Туитър профила, на един американски мюсюлманин - @americanbadu, нещата се объркват напълно. Той пише, че това е в Сирия и родителите са жертви на Башар Асад. И за да стане още по-зле – този профил има 187 000 последователи и снимката се разпространява мигновено по ислямските, и най-вече джихадистките, профили и сайтове. Но това не е всичко, както казват в популярните телешоп реклами. Там пък е забелязана и от западните медии и пламва втора вълна – отново с погрешното уточнение. И въпреки че Абдул Азиз е бесен как са му изкривили проекта, духът от бутилката вече изпуснат и едва ли някога ще се върне обратно.
imageimage

 Коледният мач през 1914 г.

Покрай 100-годишнината от избухването на Първата световна война се възкреси и интересът към една може би действителна историческа случка – футболният мач между враждуващите страни. И снимката на играещи войници отново плъзна като илюстрация на това събитие. Но докато за срещите на ничия земя между противниците има достоверни сведения и фотографии, за мача няма преки доказателства, че той наистина се е състоял. В повечето случаи се цитира написаното през 1962 г. от британския писател Роберт Грейвз, но неговият разказ за германската победа с 3:2 все пак е до голяма степен плод на художествената измислица. Има обаче и запазено писмо от германската страна, където се описва мач между германци и шотландци. Така че е възможно наистина да е имало срещи с топка между враждуващите страни на ничията земя. Но самата снимка, дело на фотографа Ериъл Варджес, категорично не е от това събитие. На нея са заснети британски войници, играещи мач на Коледа, но година по-късно – през 1915, и то не на Западния, а на Солунския фронт.
image

 Ридаещият матадор

“…изведнъж погледнах към бика. Той имаше тази невинност, която всяко животно има в очите си, и гледаше към мен с молба за милост. Почувствах дълбоко в себе си вик за справедливост. Бих го описал като молитва – защото ако си признаеш греховете, надяваш се те да бъдат опростени. Почувствах се като най-големия боклук на света.” Тези или близки по смисъл думи обикновено придружават снимката на седнал до преградата отчаян матадор и уморен бик, който гледа към него. Заглавието е „Краят на кариерата на Алваро Мунера”. Както често се случва истината е съвсем друга. Наистина колумбиецът Алваро Мунера, известен като El Pilarico, слага преждевременно край на кариерата си – едва 18-годишен, но не заради любовта му към животните, а защото е пометен през 1984 г. от бик, който успява да му счупи няколко гръбначни прешлена и да го остави завинаги в инвалидна количка. По-късно, при рехабилитацията си в САЩ, той наистина радикално променя възгледите си и днес е един от яростните противници на коридата. Но на фотографията не само не той, дори действието е погрешно изтълкувано. Това е матадорът Франсиско Хавиер Санчес, който току-що е пронизал смъртоносно бика и седнал, пренебрежително отръсква потта от челото си. Част от шоуто в коридата е desplante – показване на пребрежение и липса на страх от бика. Нерядко и други матадори сядат до оградата пред бика, показващи desplante. Но как се е появила снимката в този контекст? През 1995 г. испанският поет и драматург Антонио Гала пише материал за „Ел Паис”, откъдето е и прословутият цитат. И понеже е необходима красноречива снимка за илюстрация – хоп! - и арогантният Санчес се превръща в преживяващия катарзис Мунера.
imageimage

 Черното Спешно отделение

Понякога в подборките от исторически снимки попада и една впечатляваща снимка от американско спешно отделение – вероятно от средата на 20. век, където екип от изцяло чернокожи се опитва да върне от оня свят пострадал активист от Ку-Клукс-Клан. Би било чудесно да е истина, но не е. Всъщност това изображение е част от рекламната кампания на скандалното австралийското списание Large под надслов "For people who think bigger than they are". Тя е дело на рекламната агенция DDB Sidney, а снимките са направени в Австралия от фотографа Шон Изард през 2004 г. Списанието отдавна е покойник, но рекламата, сканирана и предвидливо освободена от рекламния надпис, заживява свой нов живот – вече като илюстрация за житейските превратности и расовите предразсъдъци. А в САЩ тази тема е особено чувствителна, като се има предвид, че афроамериканци са умирали пред отделение само за бели, защото нямат подходящия цвят на кожата, за да бъдат лекувани.
imageimage

 Фрида Кало

Ако потърсите материал за Фрида Кало, в мрежата излизат хиляди изображения на известната мексиканска художничка или нейните творби. Понякога, дори и в сериозни публикации, може да се появи и прословутата й фотография с Владимир Маяковски, където тя държи в ръцете си револвер. Известни са нейните леви убеждения и близостта й с руските революционери – особено с Лев Троцки, само че снимката е фалшификат.  Създадена е от две други, като тази на Маяковски е от 1910 г., когато той още е ученик в Строгановското централно художествено-промишлено училище, а Фрида – на 3 годинки. Скандалният поет наистина е бил в Мексико за няколко седмици през пролетта на 1925 г., даже е гостувал на не по-малко скандалния художник Диего Ривера, за когото се омъжва Фрида. Но тя за първи път среща Ривера през 1927 г. и няма как да са се виждали с Маяковски при посещението му. Но за да бъде мистерията още по-голяма – образът на самата Фрида също е монтаж, дело от Робърт Торън. За основа е използвал своя фотография на певицата Донет Тайър от 1983 г. А главата на Фрида е взел от снимка на американската фотографка Имоджен Кънингам, направена през 1931 г. в Сан Франциско, където художничката е била заедно с Ривера.
imageimage

За финал – когато се сблъскате с често възпроизвеждана снимка или история, проверете повече източници, за да откриете кой е първоизточникът и дали е достатъчно надежден. В противен случай само помагате на измамата да се разпространява още по-бързо.

 Текстове под снимки:

01. За тези снимки Алисън Джаксън използва актьори-двойници

02. Автентична фотография, на която Мерилин е между братята Кенеди. Дори и това изображение често се разпространява силно изрязано и внушаващо, че на снимката са единствено те.

03. Оригиналната снимка, направена от Абзул Азиз ал-Отаиби...

04. ...и племенникът, радостно усмихващ се след края на фотосесията.

05. Британските воиници, играещи футбол край Солун

06. Прословутата снимка, на която е запечатан Франсиско Хавиер Санчес, и Себастиан Кастела (долу), който повтаря неговото desplante.

07.  Истинският Алваро Мунера като novillero - млад тореадор, и в наши дни (вдясно)

08. Сцената в спешното отделение...

09. ... и цялата фотосесия за списанието LARGE

10. Прословутата снимка на Фрида Кало и Владимир Маяковски...

11. ...и съставните й компоненти


Публикувано във в. СЕГА на 17 януари 2015 г.




Гласувай:
5
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: photonik
Категория: Други
Прочетен: 865705
Постинги: 132
Коментари: 355
Гласове: 1018
Календар
«  Август, 2017  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031