Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.03.2011 11:09 - Бомбите над Либия не са от вчера
Автор: photonik Категория: Други   
Прочетен: 3816 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 25.11.2011 18:21


Преди точно сто години за първи път в световната история самолети извършват бойни полети в небето над Триполи

Докато в Берлин през 1878 г. великите сили успешно разпарчетосват новоосвободените български земи, една наскоро обединена нация решава да се включи в групата на имперските държави. След като Великобритания слага ръка на остров Кипър, а Франция - на Тунис, Кралство Италия се насочва към последните остатъци от Османската империя в Африка, които иска да отхапе за свои колонии. За тези действия те са окуражени от великите сили. Бисмарк пише по това време на Мацини: "Средиземноморието е безспорно в сферата на италианските интереси”, а френските дипломати направо предлагат  Триполи на италианците. През 1900 и 1902 г. тайни споразумения между Франция и Италия развързват ръцете на французите за Мароко, а на италианците - към овладяването на Триполи.
imageПървоначалният план, който Италия започва да се осъществява от 1902 г., е т.нар. "мирно проникване”. С помощта на Банко ди Рома  италианците възнамеряват да се инвестират солидни капитали в стопански структури, които после да бъдат основата и за военна инвазия. След като замисълът им е осуетен от Османската империя, те се ориентират към курс на открита конфронтация.
Италианската преса от това време изобилства с публикации за богатите на минерали провинции, която се държат само от неколкохиляден турски гарнизон и на всичкото отгоре местното население мрази турските управници и симпатизира на италианците.
Както винаги истината в тези пропагандни материали е доста малко. Местното население, което представлява пъстра смес от берберски племена, араби, евреи, малтийци, испанци, арменци, турци и. Това, което удобно пропускат италианските медии, е, че местното население е фанатично ислямско и недолюбва турците, защото не ги смята за истински правоверни. И изобщо не симпатизират на неверниците италианци, които по това време са около 1000 човека.
imageВ крайна сметка през 1911 г. Италия вече е готова за военна намеса. И когато има причини, повод лесно се намира. В случая това е защитата на италианците. Според италианска нота от 23 септември турски офицери подбуждат местното население срещу италианците. Обвиненията категорично са отхвърлени, но на 28 септември италианският посланик отправя ултиматум към Османската империя до 24 часа да допусне италиански войски в Триполи за защита на италианското население. Високата порта, която се опитва всячески да избегне въоръжения конфликт, прави контрапредложение - провинциите Триполитания и Киренайка да останат само номинално под османско владение (както де факто Великобритания владее Египет по това време). Правителството на Джовани Джилоти отхвърля предложението и на 29 септември, без дори да дочака изтичането на крайния срок на ултиматума, италианският флот започва неколкодневни бомбардировки на Триполи.

Лека "военна разходка”
Осланяйки се на малочисления турски гарнизон и огромното морско превъзходство, италианците си представят инвазията като лека "военна разходка”, но съвсем скоро нещата се объркват изцяло. Италианската армия, първоначално наброяваща 20 000 души, сравнително бързо завзема Триполи, Тобрук и Дерна. В Бенгази обаче срещат ожесточена съпротива. Въпреки численото преимущество и подкрепата на флота италианците успяват да завземат само крайбрежните градове. За да напреднат във вътрешността на страната те се принуждават да увеличат броя на армията до 100 000 човека.

image"Журналист” под прикритие

В същото време един млад турски капитан - Мустафа Кемал, пристига от Истанбул, за да се включи в бойните действия.  За да не бъде арестуван от британците в Александрия, където към него се присъединяват и други офицери, той с дегизиран като... журналист. Бъдещият Ататюрк организира турски войници и арабски доброволци в смела контраатака, с която нанася сериозно поражение на италианците при Тобрук. Месеци по-късно той е върнат в Истанбул, за да вземе участие в не по-малко дръзката контраатака на турската армия при Булаир. За негово нещастие там срещу него не са италианци, а българите на генерал Тодоров и той търпи унизително поражение.

imageДучето - миротворец

Войната в Триполитания е изключително непопулярна сред левите сили в Италия. Един от най-пламенните й врагове е младият социалист Бенито Мусолини. Той не само сипе огън и жупел срещу правителството в изданията на социалистите, но и се включва активно в демонстрациите срещу войната. Участието в безредиците му докарва и едногодишна присъда, от която излежава няколко месеца. По ирония на съдбата "пацифистът” Мусолини по-късно с желязна хватка налага италианското управление в Либия. При това с активната помощ на воювалия по това време там офицер Пиетро Бадолио. Макар и да не симпатизира на фашизма, Бадолио е изкушен със званието маршал и поста генерал-губернатор на Либия. Мусолини и Бадолио успяват да ефективно да смажат съпротивата на местното население и да заловят и обесят през 1931 г. ръководителя на бунтовниците - Омар Муктар. При посещението си в Италия полковник Муамар Кадафи се появи със закачена снимка от залавянето на Муктар. Но предвид цялостната политика на полковника, това се възприе като лека ексцентричност.

imageПървите самолети

Войната в Либия въвежда новости в бойните действия. За първи път влизат в употреба бронирани коли и за първи път самолетът е използван като бойно средство. На 23 октомври 1911 г. капитан Карло Пиаца, пилотиращ самолет Блерио XI, извършва първият разузнавателен полет в околностите на Бенгази. Няколко дни по-късно - на 1 ноември италианците използват за първи път самолет в реални бойни действия - младши лейтенант Джулио Гавоти, пилотиращ самолет "Етрих Таубе”, хвърля няколко бомби над позициите на противника в оазиса Аин Зара, близо до Триполи. Разбира се, турците също не остават назад и успяват да се впишат като първите, използвали противовъздушна отбрана (макар и в началото само с пистолети и пушки) и първите, пленили противников пилот. У нас е много популярен митът, че българите първи използват самолета като бойно средство - с полета на Радул Милков и Продан Таракчиев на 16 октомври 1912 г. през Балканската война. Това обаче не е вярно. Впрочем в първия ни истински боен полет отново има италианска връзка - той е извършен от италианския доброволец Джовани Сабели и българинът Васил Златаров - по това време командир на Въздухоплавателния парк на 17 ноември 1912 г. Двамата отново със самолет Блерио XI бомбардират турски позиции.

imageФиналът
В крайна сметка Турция, притисната от вече започналата Балканска война, бърза да подпише примирието. Италия слага ръка на Триполитания, Киренайка и Фезан, както и на Додеканезките острови. След Втората световна война Великобритания владее Триполитания и Киренайка, а Франция - Фезан. Въпреки очевидното им желение да задържат плячката, през 1951 г. трите провинции се обединяват в днешна Либия, а емирът на Триполитания - Издриз, става крал. Неговата политическа кариера пък завършва през 1969 г., когато е свален от днешния диктатор - Муамар Кадафи.


За първи път:
Боен полет на самолет - 23 септември 1911 г. от капитан Карло Пиаца
Коригиране на артилерийския огън - 28 октомври 1911 г. от капитан Карло Пиаца
Самолетна бомбена атака - 1 ноември 1911 г. от младши лейтенант Джулио Гавоти
Аерофото снимки - март 1911 г. от капитан Карло Пиаца
Нощен полет - 2 май 1911 г. от младши лейтенант Джулио Гавоти
Нощна бомбардировка - 11 юни 1911 г. от младши лейтенант Джулио Гавоти
Противовъздушна артилерия - 15 декември 1911 г. от турски сили
Поразен пилот от наземен огън - 31 януари 1912 г. капитан Карло Монту
Загинал пилот- 25 август 1912 г. -  лейтенант Пиетро Манцини
Свален пилот и пленен от противника - 10 септември 1912 г. капитан Рикардо Моицо

На снимките:

Италиански дирижабли бомбардират противникови позиции в Либия
Капитан Карло Пиаца със своя „Блерио XI” по време на войната
Капитан Мустафа Кемал (вляво) пред либийски доброволци
Снимката на Омар Муктар, носена на ревера на полковник Кадафи при официалното му посещение в Либия
Капитан Карло Пиаца
Младши лейтенант Джулио Гавоти, пилотиращ самолет „Етрих Таубе”, хвърля бомби над противника в оазиса Аин Зара, край Триполи

 

Публикувано във в. "СЕГА"  




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: photonik
Категория: Други
Прочетен: 1401731
Постинги: 140
Коментари: 378
Гласове: 1034
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031